Survival - list for exchange students

 
Hej det var ett tag sedan jag skrev några odentliga inlägg. ska försöka sätta igång igän för nu har tankarna börjat snurra igen! snart är det dags och jag är sjukt taggad!! Dessutom känns det ännu närmare när 2012/13 års studenterna åker hem och skriver om hur bra ders år har varit och jag tänker att nästa gång är det jag som skriver om mina upplevelser. Jag vet 2 stycken som har varit iväg detta år som kommer hem nu. Jag ska inte säga att jag känner dem men jag har träffat dem och vi har gått i samma gympa grupp så det her varit jätte kul att följa deras äventyr! 
 
Jag förljer ju som sagt en del bloggar med andra som ska ge sig iväg i sommar. Jag hittade en jätte bra surviallist på Emmas blogg. americaemma.blogg.se. Kika gärna in där för hennes blogg är jättekul att följa! 
Men i alla fall så detta är en survival list för alla utbytesstudenter som ska iväg: 
 
# Om jag hade åkt igen hade jag inte gjort något delstatsval. Jag älskar Arizona och kan inte vara mer nöjd med den placering jag fick. Men jag kollar ändå tillbaka och tänker, men om jag inte hade gjort val, vart hade jag hamnat då. Det är lite det som är så kul med utbtytesåret tycker jag, att man inte vet så mycket innan man åker, man kastar sig bara in. Låter cheesy men det är verkligen värdfamiljen som är viktigast och inte vart man hamnar.
 
# Var helt dig själv och var ärlig i det personliga brevet och under ansökningen så du får en familj som passar dig
 
# Gå på utbytesträffar! Där träffade jag personer jag tror kommer hänga med hela livet nu. Det är underbara att prata med innan USA, i USA och får en att känna sig mindre ensam efter.

# När ni flyger, ha alla viktiga papper, pass, flight ticket och allt det där på ett ställe, gärna någon typ av plånbok, clutch, nessisär, pärm eller nån liten bag så slipper man stressa och känner att man har koll på allt.
 
# - Tänk på att det oftast är rätt kallt på flygplan så ta på er varma och mysiga kläder

# - Planera tiden i New York - de är få timmar man är där, så efter att guidningen är över, gör ett schema med dina vänner så att ni inte velar omkring utan får gjort det ni vill göra. Vill ni olika saker, dela upp er. Ta vara av tiden där.

# - Försök att få mycket sömn på planet till värdfamiljen, jag var helt knocked out när jag kom dit och somna på soffan det första jag gjorde..

# - Var inte blyg och försiktig i början, ge dom stora kramar och var dig själv! De har valt dig remember, de är supernyfikna på vad du är för en! Ni kommer ju bo med varandra i 10 månader, lika bra att försöka vara bekväm med varandra redan från början
 
# - Packa med rikligt med djungelvrål - reaktionerna är underbara!
 
# - Skaffa ICA banken kort, så slipper du utgifter vid utdrag. Men om jag kollar tillbaka på det hade det nog varit värt att starta ett amerikanskt konto från typ Bank of America och föra över. Kunde inte handla med mitt kort i affärer och heller inte kolla hur mycket jag hade och så. Det kostar ingenting att öppna upp ett nytt konto med Bank of America, faktiskt så får man 25 dollars rakt på kortet!

# - Jag har tjatat om detta som tusan på min blogg men allting blir vad man gör det till. Ingen eller inget annat kan göra dig själv glad förutom just du! Du ansvarar för din egna glädje, dina känslor, handlingar. Kom ihåg att glädje inte handlar om perfektion men om vad man gör situationen till och hur man väljer att se på saker. Så njut det som är bra och skit i resten. Fokusera på ditt liv i USA istället för Sverige så du slipper hemlängtan. Det är bara 10 månader, känns som en evighet då men när du kommer hem kommer du märka att, herrregud det var inte så mycket ändå. Du har allt tid i världen att umgås med dina svenska vänner och familj sen och leva Sverige, så spara det för ett år och lev det du har just då istället.
 
# Var öppen för förändringarna du kommer stöta på! Häng inte up er så mycket på grejer som känns annorlunda, det är ju bara för året, när du kommer hem igen kan du gå tillbaka till din vanliga livsstil. Se det som en kulturskillnad, det är det du åkte iväg för att uppleva eller hur!

# - Gå med i en sport eller aktivitet - där kommer du möta massa nya ansikten som säkert blir dina vänner.

# - Smile, se snäll och öppen ut

# - Tänk inte på hur engelskan låter, fick sjukt många kommentarer om att min accent var sexig och att den svenska accenten var i dom top tre hetaste haha! So dont worry ;)

# - Testa allting på min matlista, hehe. Ja men hallå du är ju i USA bara för det året, so what om du går upp lite. Du får en full american experience, bara att gå ner när man kommr hem!

# - Ta roliga klasser där man umgås mycket under lektionerna, typ TV production, yearbook, choir, diskutionsklasser, dance, idrott m.m

# - Nu är detta kanske dumt att komma från mig som bloggade rätt mycket men försök att inte göra det för mycket, samma sak med facebook. Försök att inte hänga kvar så mycket i Sverige utan ha båda benen i USA så tror jag att din tid kommer bli bättre och hemlängtan mindre.

# Be proud of yourself!! Gå med huvudet högt, du är på egen hand i USA ju. Om saker går åt skogen, be a fighter! Du kommer ta dig igenom det, det kommer göra dig stark. Se det som en utmaning och sätt att växa, och kom ihåg att du är starkare än alla problem som kommer din väg. Om du har styrkan till att våga hoppa och ta en så stor risk, ja då har du styrka till att ta dig igenom whatever is going on too, no doubt.
 
# - Ta chanser, pröva allt. Ha som mål att åka hem utan regrets! Om någon kommer med ett förslag, testa det även om det kanske inte är din grej. Du kaske tycker det är jättekul. Gå på try outs med sporter du inte testat förr, man jan ju i alla fall prova.

# - Känns det tufft, prata med andra utbytesstudenter antingen på skolan, i området eller på internett. Hjälpte mig mycket att känna att man inte var ensam i situationen

# Gör en lista med det du vill hinna med under ditt år. 10 månader går fort, se till så att de spenderas till det du vill när du väl är där

# Tro på dig själv, have some confidence - det tror jag är jätteviktigt att ta sig fram när man är helt själv och utan nånting att stödja sig mot
 
# Var på med vänner, jag hade många vänner som sa att de tänkte "but everyone wants to hang out with you so I didn't bother to ask you to hang out cuz I thought you were busy all the time" de tar liksom för givet att man är utbytesstudent och alla är intresserade av en. Låt inte folk bara komma till dig utan var på och skapa vänner själv.

# Ta med två adaptrar så du kan använda fler saker sammtidigt
 
# Om du vill byta familj - byt! Om det är något du är missnöjd med - gör något åt det. Gå inte runt och vänta på att saker och ting ska klarna upp, det kommer du nog ångra senare.

# Ha som motto att varje dag ska vara minnesvärd

# Se så myckeet av USA som du kan. USA är ju 50 stater, där du är är bara en liten del. Om du kan resa omkring så ta chansen!
 
# Tänk på vad du säger, i USA är det inte som här där man kan svära lite här och där. Det är väldigt viktigt att man har ett vårdat språk. Det är jätteviktigt att man visar stor respekt för vuxna, på ett helt annat sätt än i Sverige. Där är det Mr. och Mrs. som gäller och man ska verkligen tänka på att vara artig, säga excuse me och please och sånt.

# Gå full out på saker, i USA är dom lite galnare. Typ halloween och spirit week och sånt när man ska klä upp sig i skolan.

# Have fun! Problem som du stöter på kommer kanske kännas stora just då men vad jag märkte efter ett tag var i alla fall att jag tog vissa saker lite för seriöst. Ha kul bara, enjoy your time. Ta in allting och uppskatta det du har, 10 månader går snabbt och gör det bästa du kan med dem.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0