Exchangestudent challenge again! :D

Hej jag tänkte att det vore kul att göra den här igen! jag fyllde i en i januari. Men det kan vara kul att se om förväntningarna har förändrats och så nu när jag vet lite mer och vet vart jag ska! låter det gammla stå kvar men fyller i ny text på kusivt

Vilket land ska du till?

USA, Idaho!!

Vilken orginasitation åker du med?

EF

 

Var vill du hellst hamna i landet?

Jag vet faktiskt inte men nu när jag tänkt lite så vore det ju vara kul att hamna typ i Arizona eller Carlifornia men samtidigt så vore det jätte spännande att hamna i någon delstat som många har fördommar om typ som tennesee eller något... Men i stort sätt så tror jag inte att vart man bor spelar allt för stor roll jag tänker att "det blir vad du själv gör det till" :D 

 

 

Har du fått familj ellet gjort något delstats/regiosval? 

Nej på allt, jag har inte fått någon familj än men de flersta brukar få familjerna under sommaren typ maj, juni, juli men det är klart att jag hoppas på att få den så snart som möjligt!! :D Och  delstat/regionsval har jag inte gjort för det första så vet jag inte vilka jag skulle välja men dessutom tror jag som sagt att det blir vad man gör det till :D

Jag har fått en välkomstfamilj i Idaho som ligger i nordvästra USA! En välkomstfamilj är en familj som man kan bli placerad om en ICE (lokal ormådesrepensentant) eller RC (Regional representant) hittar ens ansökan och tror sig ha en potesiel värdfamilj som inte riktigt är klar med allt pappersarebete än eller  att det är familjer i området som inte vill bestämma sig för ens den "gammla" studententen har åkt hem än eller liknade. Det kan också vara så att det är en familj som vill ta hand om en men som inta har möjlighet att vara värdfamilj hela året eller att ICE:n eller RC:n tycker att studenten kommer passa bra in i området eller på skolan etc... Det kan vara helt olika andledningar från fall till fall! Jag vet inte riktigt än varföe jag har fått en välkomst familj men jag tror (ingen aning om det är så) men jag tror det är för att de behövde skriva in mig på skolan jag ska gå på. I en välkostfamilj kan man stanna allt ifrån 1-2 veckor upp till 4 månder. Man bor helt enkelt där tills EF har hittat en permanent familj i samma område (så man inte behöver byta skola).I vissa fall bor man inte hos sin välkost-familj över huvudtaget för ibland hittar de en permanent familj innan det är dags att åka.Och i vissa fall stannar studenter kvar i välkomst-familjen hela året ändå. Så välkomstfamiljer är lite kompliserade att förklara! men jag hoppas att ni fattar ungefär. Jag tror att det kan vara en fördel att ha bott hos två familjer då får man ju testa på att leva med olika kulturer och man får möjlighetetn att se fler amerikanska hem! 

 

 

Ska du på något förberedelseläger?

Japp! först så ska jag på en preperation weekend hemma i Sverige under 3 dagar i April vilket jag ser fram emot jättemycket!! sen så ska jag på EF:s "Language and culture camp" i USA som pågår under de två första veckor innan man åker vidare till sin värdfamilj.

Jag var på preperation weekend i april! det var roligt men jag har redan sökt så mycket fakta och så så det var mest repetiotion och upprepning men det var kul att träffa personalen och de andra studenterna!

Sen ser jag fram emot EF "Language and culture camp" som börjar om 44 dagar!!! jag tror att det blir en toppen start på året! det ända som jag är lite orolig över det är att det blir mest repitiontion där också! jag har hört att det är ganska lätta saker som de går igenom. Vi i Sverige ligger så långt fram i våra engelska kunskaper redan så jag har hört att det ska vara ganska lätt men samtidigt så ska det vara toppen kul!! :D 

 

 

Vad längtar du mest till?'

OJ! Jag vet inte jag längtar till typ allt haha.... men nej. men jag ser fram emot jättemycket, bland annart att träffa värdfamiljen, börja på high school, börja på cheerleadning och att träffa alla nya människor!!! :D

Just nu längtar jag mest till Language and culture camp! men jag längtar också efter att få min permanenta värd-familj!! Jag har fått kontakt med en gymnastik förening i närheten av där jag ska bo som heter "Idaho elite gymnastics" så jag längtar också efter att testa på att träna med dem! Jag vill träffa min välkost-familj (äver om det skulle visa sig att jag inte skulle bo med dem så vore det jättekul att träffa dem som jag har haft kontakt med sedan början av maj)!  Jag ser fram emot min första dag på highschool alla andra verkar vara jättenervösa inför den men jag är faktiskt inte det inte än i alla fall men det kommer säkert också! Men det känns som att a´jag längatar efter allt just nu! utom hemlängtan!

 

 

Vad ser du minst i fram emot?

Jag ser nog minst fram emot dom stunderna som kommer komma då jag kommer ha hemlängtan, jag vet redan att jag kommer att ha studer och perioder då jag kommer längta hem och verkligen fundera på varför jag gör det här och vad jag utsätter mig för :( 

 

 

Vill du prova på någon speciell sport?

Jag vill prova på massor!! jag älskar sport och här hemma i Sverige så är jag ju elit-gymnast som tränar och tävlar i truppgymnastik på SM-nivå och dessutom så går jag ju första året på gymnasiet då jag går en musikal-linje vilket innebär att jag dessutom har dans två gånger i veckan under skoltid så jag tränar ju 15h i veckan och älskar träning!! så jag hoppas på att prova på så mycket som möjligt men framför allt cheerleadning, dans, friidrott och sen skulle jag vilja prova på artisktisk gymnastik men det vet jag inte om det är möjligt efter som det inte igår i skolan...

 Jag vill testa på Cheerleading!! Gymnastik (AG- Artistisk gymnastik), friidrott fast det finns inte på skolan veraker de som :( men där emot kanske jag ska testa på simmning (det finns på skolan) jag är inte säker men kanske!
 
 
Swimming Banner
 

 

 

Vad/vem kommer du att sakna mest?

Jag kommer sakna min familj!!!, min klass och mina underbara vänner men dessutom kommer jag sakna gymnatiken!!! det är ju en så stor del av mitt liv och något som jag hållt på med i över 10år!! 

 

Måste skriva det igen! kommer sakna min familj! mina vänner! gymnastiken, klassen och mitt rum och min säng!! 

Ska du en åka på en organiserad tur med organisationen?

Inte som jag planerat nu men man vet ju aldrig men jag kommer nog inte åka på någon "discovery tour" som EF anårdnar för det är så jäkla dyrt men där emot vad jag har hört av "gammla" utbytesstudenter som åkt med EF så brukar ICE (lokala områdesrepensentanten) eller RC (regionala repensentanten) anårdna små resor med studenterna i området/regionen och sånna kommer jag nog åka på om de anårdnas :D

 

Jag har tänk om lite och skulle jätte gärna vilja åka på någon discovery tour med EF men det är som sagt väldigt dyrt!! Men jag har sparat pengar varje månad sedan förra sommaren och har fått "Sommar jobb" hemma då jag tjänar 75:-/ timmen så jag ska försöka samla ihop så mycket som möjligt! just nu saknas det mist 3000:- sek tror jag men jag ska kämpa för jag vill jätte gärna åka på en discovery tour antigen till LA och Grand cannyon via Las Vegas!  eller till Florida! men vi får se hur det blir med det!

 

Finns det några städer du skulle vilja besöka i ditt värdland?

Ja det är klart men jag vet inte om jag kommer ha möjliheten att göra det men efter som jag aldrig varit i USA så vore det ju kul att ha varit i New York men sen skulle jag gärna besöka även Los Angeles och Hollywood :P

 Ja, jag vill fortfarande åka till LA och Hollywood! och gärna New York men på EF- language and culture camp så har jag för mig att man kommer besöka antingen Boston eller New York i en dag! Wiihoo :D 

 

 

Tror du det blir ett bra år?

Absolut! jag vet att det här är något jag kommer att minans hela mitt liv och även om det kommer finnas upp och ned gångar så kommer jag förmodligen komma ihåg höjdpunkterna bättre än motgångarna :) så jag tror att det här året kommer bli ett av de bästa i hela mitt liv!! :D 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0