Lite mer i detalj

Som rubirken säger så tänkte jag lite närmare berätta om vad som gjorde att att jag kom på tanken att åka på ett utbytesår och när faktiskt bestämde mig och lite sånt.
 
Jag har hört talas om utbytesår jätte många gånger och haft några kopisar som sagt att det ska jag minsan göra sen. Men gejen är att jag har alltid sagt och tänkt; nej men detdär är ju inget för mig! Jag är ju jättedålig på engelska, jag skulle inte våga och dessutom så är ju inte jag någon person som gör sånna här stora saker. Men så i somras så såg jag att en tjej från min gamla gympa grupp skulle ge sig iväg till USA och då kom första tanken på att; jag vill också! jag funderade i några dagar innan jag började kolla upp lite organisationen och priser och sånt. detta var i början av augusti. Jag började prata med mina föräldrar om att jag skulle vilja kolla lite närmare på det. Vi  läste mer och jag blev tillsagt att kolla på flera olika organisationer och se vad de olika erbjuder osv... Jag kollade på tre olika hemsidor innan jag bestämde mig för att EF ska det vara. 
Andledningen till att jag valde EF var att jag fick det mest seriösa intrycket av dom och det var lätt att hitta information på hemsidan osv.... 
 
I alla fall i slutet av augusti så hade jag lyckats övartala mina föräldrar om att gå på en intervju så det gjorde vi, några dagar senare fick jag reda på att jag var antagen! Tänk er det gick så fort från att i början av månade bara tänka på det som en dröm och nu helt plötsligt så skulle det bli av på riktigt! 
 
Nu började hela perioden av allt pappersarbete...... alla ni som har läst flera "utbytes-bloggar" eller pratat med folk som ska åka så har dom säkert pratat om allt pappers arbete. Och vi skojar inte det är hur mycket som helst! 
Redan innan intervjun så skulle man ha fyllt i ett typ 10 sidor långt formulär med miljoner frågor både om dig själv,dina intressen, din familj, din religion, staden du bor i, varför just du är en perfekt utbytesstuden  och massor av annat. Efter intervjun kom sen det jobbiga papperna! Nu ska du fylla i massor av olika dokument! alltfrån dina betyg i skolan nu och tre år tillbaka till att gå på häsounersökning hos en läkere, ta sprutor, få ett rekomendationsbrev av en lärare och ja ni fattar asmycket papper!!! men det är värt det efteråt!!!
 
Vad hände sen då när papperna var ifyllda, ansökan inskickad, allting var godkänt, ja då kommer den långa väntan. Man får månadsmail en gång i månaden ( haha... det är något man(jag) ser fram emot) man läser bloggar som andra som är i usa nu skriver följer deras år och ja väntar på att något ska hända. Ett tips som jag varm rekomenderar ta mycket kort med familj, vänner och digsjälv under året hemma innan du åker speciellt vid högtider, födelsedagar och annat de kommer nog familjen tycka är jätteroligt att se. Det känns nog inte så roligt att komma dit med typ två foton. så ett tips. 
 
Ska passa på att tipsa om en blogg som jag följer om en tjej som är i Usa nu ( hon som gav mig insperationen att åka) http://murrays.webblogg.se/
 
Den här bilden hör egentligen inte till texten men inläggen ser så tråkiga ut uten någon blild så detta är ett foto jag tog i sommras när min familj var på azorerna och sen har jag lagt in en "dikt" i bilden. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0